アートと気候危機のいま vol.6 コラム「訪問者の移動と、二酸化炭素排出量の現実」 

NPO法人アーツイニシアティヴトウキョウ [AIT/エイト]設立メンバーのひとりであり、TOTAL ARTS STUDIES(TAS) プログラム・ディレクター、ロジャー・マクドナルドによる、気候危機とアートについての連載。ニュースやインタビューで海外の動向の「いま」をわかりやすく紹介する連載の第6回は、ロジャーによるミニコラムを紹介。世界のアート界でもっともCO2を排出しているものと、その対策について取り上げる。 *The English version is below the Japanese.

文=ロジャー・マクドナルド

アートセクターにおけるCO2排出量内訳 “ART OF THE ZERO” p.13 より

アート来場者と二酸化炭素排出量の現実。

 芸術や文化分野から気候や自然、気候正義に対し行動を起こすイギリスの非営利団体・ジュリーズ・バイシクル(Julie's Bicycle)は2021年4月、世界のアートセクターの温室効果ガス排出量推計の画期的な報告書を発表した(*1)。報告書では、2019年のデータを算出し、世界のアートセクターのCO2総排出量は年間7000万トンに達すると推定した。これはシンガポールの(一国としての)年間排出量にほぼ匹敵する(*2)。

 報告書によれば、CO2排出量の11%は公立美術館から、7%はアーティストのスタジオから、5%はコマーシャルアートギャラリーから排出されており、これらには美術品の輸送、関係者の出張費ほかすべてのエネルギー使用量が含まれている。とりわけ目を見張るのは、全体排出量のうち、74%が訪問者の移動によるという報告だ。これは、世界のアート産業のCO2排出量の大部分を占めるのが、国内外からの美術館やアートフェア、ギャラリー、イベントへの訪問者の移動によるものという現実である。

 このことは明らかに、アートセクターの温室効果ガス排出量削減の未来にとって重要な意味を持つだろう。なぜなら美術館やアートイベントは、多くの人々が現場に関わることで運営され、その体制のもと、もたらされる収入に依存しているからだ。そして、展覧会の目的は、多くの人に足を運んでもらい、体験してもらうために展示する、という考えに基づいている。しかし、このようなアート界の公共性を重視する側面こそが、最大のCO2排出の原因となってしまっていると、このデータは示している。

 ギャラリー気候連合(Gallery Climate Coalition[GCC])や国際美術館会議(CIMAM)、Bizot、ジュリーズ・バイシクルのような団体では、アート界において二酸化炭素排出量を削減する方法やアイディアについて、あらゆるリサーチを行い、わかりやすく簡潔な情報を提供している。エネルギー供給源を持続可能なものに変えたり、航空貨物やフライトによる長距離移動を減らしたり、梱包材を再利用したり、エコロジーへの責任を意識したりと、比較的すぐにできることはたくさんある。しかし、訪問者の移動は複雑な問題であり、美術館やギャラリー側がコントロールできる範囲を超えていることが多い。

 しかし、それでも工夫できることはあるかもしれない。例えば:

  • 主催者側(美術館やギャラリー、アートフェア)が、長距離移動に頼らない、地域や地方を巡回する展示モデルを開発、提案する。
  • 徒歩、自転車、公共交通機関など、低炭素の交通手段を奨励する。低排出量の交通手段で移動する来場者に対して、展覧会入場料の割引または無料クーポンなどを提供する。
  • より良い公共交通機関やサイクリング・インフラなどへの地域投資をロビー活動で支援する。
  • 博物館や美術館に電気自動車充電ポイントを設置する。

 もちろん、美術館の立地や年間予算などによっては、このような行動すら難しいかもしれない。経済、ビジネス、エコロジーの現実的なバランスは、施設ごとに異なるだろうし、最終的には、各組織が気候危機との関わり方を深く考えることになるだろう。

 産業、ビジネス、そして日常生活が気候変動と生物多様性の危機の影響を受けるにつれ、行動を起こす組織と起こさない組織には転機が訪れるだろう。アート分野では、行動を起こさないことを選択した団体は、市場の取り組み、財団や公的な助成金の可能性、作品の貸し出し、メディアへの露出からますます孤立することになるかもしれない。

 気候危機とアートに的を絞った資金援助の一例が、2021年に米国で開始された。「ヘレン・フランケンサーラー気候イニシアチブ」は、エネルギーと気候に関する助成金プログラムで、この種の取り組みとしては世界初である。このイニシアチブは、ビジュアル・アートセクターにおけるエネルギー効率とクリーン・エネルギー発電プロジェクトに資金を提供し、アメリカ国内の大小の美術館に、脱炭素化を推進する取り組みへの助成金を授与している。具体的には、 施設での実質的なエネルギー効率化を実現するための技術助成や、気候とエネルギー緩和のリサーチに関する助成などがある。

 またアートフェアの間では、新たな気候変動対策ネットワークが形成されつつあり、これが今後の参加ガイドラインの制定や(参加団体に対する、気候変動対策への)勧告につながる可能性もある。これは、特定のフェアへの参加を希望するギャラリーが、環境への責任を証明する必要があることを意味する。現時点では、こうしたレベルの監視につながるガイドラインは制定されていないが、このような気候変動基準が効果的に開始されるようになるのは時間の問題だと思われる。

 同様に、アーティストたちが、ギャラリー、美術館、ビエンナーレに対して、気候危機に対応するように圧力をかけることも起きるだろう。アーティストは、この議論においてユニークな発言力を持ち、社会変革の主体として大きな力を秘めている。ギャラリー気候連合は、アーティストたちに気候変動に関する行動をインタビューし、その情報をブログで公開している組織のひとつだ。インタビューを受けたアーティストの ひとりでベルリンを拠点に活動するティノ・セーガルは、長年にわたりローインパクト・トラベル(より環境負荷の少ない移動方法)を実践している。

 私たちは、アートスペース、美術館を訪問する人々の体験、そして旅行や移動のあり方についてどう考えるか、いま、その転換期に差し掛かっている。
私が所属するAITでは、こうした世界の動きと呼応し、深く学ぶための講座「TAS」を開講している。この記事を読んで興味を持った方は、ぜひチェックしてみてほしい。

*1──THE ART OF ZERO
*2──Per capita CO2 emissions

The Reality of Art Visitors and Carbon Emissions.

Julies Bicycle published a landmark report of the estimated greenhouse gas emissions for the global art sector in April 2021. The report calculated data for 2019, and estimated that total emissions for the global art sector amounted to 70 million tonnes of CO2 per year. This is roughly equivalent to the annual emissions of Singapore.

The most eye opening statistic is that 74% of emissions are from visitor travel to art museums, art fairs and galleries. 11% of emissions come from public art museums, 7% from artists studios and 5% from commercial art galleries, all of which include energy use, art shipping and business travel. It is however the reality of visitor travel to art museums and events that makes up by far the largest portion of emissions for global art.

This clearly has significant implications for the future of reducing the greenhouse gas footprint of the art sector. Museums and art events rely on diverse publics to engage with them, and bring in income. The very nature of an exhibition is based on the idea that things are displayed for many people to come and experience them. And yet it is precisely this public oriented aspect of the art world that is responsible for the largest emissions of CO2.

Organizations such as the Gallery Climate Coalition have provided well researched and concise information on how the art world can reduce its carbon footprint. There is much that can be done relatively easily, from shifting energy suppliers to sustainable sources, cutting down on air freight and air travel, re-using packaging and simply being more conscious of one’s ecological responsibilities. However, visitor travel is a difficult and complex issue that is often beyond the scope of what museums and galleries can control.

However, even here, there are certain things that can be done. For example:

  • Develop regional and more local touring exhibition models that do not rely on long distance visitor travel.
  • Offer incentives for low carbon transport options, like walking, cycling and public transport. Offer reduced price or free entry to exhibitions for visitors that travel on low emissions options.
  • Lobby and support for local investments in better public transport, cycling infrastructures etc.
  • Install electric car charging points at museums and galleries.

Of course depending on where a museum is located, and its annual budgets etc, even these actions may be difficult. The balance between economic, business and ecological realities will be different for every institution, and ultimately it will be for each organization to think deeply how they relate to the climate crisis.

One thing is becoming clear though: as industry, business and everyday life is affected by the climate and biodiversity crisis, there will be tipping points for organizations that take action and those that dont. In the art sector, those organizations that choose not to act may find themselves increasingly isolated from market initiatives, foundation grant possibilities, art work loans and media exposure.

One example of targeted funding was launched in the United States in 2021. The Helen Frankenthaler Climate Initiative is an energy and climate grant program, and one of the first of its kind in the world. The Initiative funds energy efficiency and clean energy generation projects in the visual arts sector, awarding substantial technical and mitigation grants to large and small sized museums across America. There are new climate action networks being formed among art fairs, possibly leading to participation guidelines or recommendations. This would mean that galleries who wish to participate in certain fairs would need to prove their environmental responsibility. Although at present this level of oversight has not been enacted, it seems only a matter of time before we begin to see such climate standards being effectively initiated. Similarly we will begin to see more artists putting pressure on galleries, museums and biennales, regarding the climate crisis. Artists have a unique voice in this debate, holding considerable power as agents of social change. The Gallery Climate Coalition (GCC) is one organization that has been interviewing artists about their climate actions and publishing this information on their blogs, among them Tino Sehgal who has practices low impact travel for many years.

 We are reaching a turning point in how we think about art spaces, visitor experience and travel.

[1] “THE ART OF ZERO” 
[2] Per capita CO2 emissions